Psychosomatische fysiotherapie

Psychosomatische fysiotherapie biedt mogelijk een uitkomst als u lichamelijke klachten heeft die te maken hebben met spanning en stress. Ook wanneer er voor uw klachten geen duidelijke medische diagnose is te geven, kunnen we u psychosomatische fysiotherapie aanbevelen.

Klachten door psychische overbelasting

Veel klachten worden veroorzaakt door psychische overbelasting. Als u lichamelijke signalen te lang negeert, kunnen bijvoorbeeld de volgende klachten bij u ontstaan:

• U bent vaak vermoeid.
  • U heeft een verlaagde weerstand.
  • U voelt zich vaak duizelig.
  • U heeft regelmatig hoofdpijn.
  • U heeft pijn in uw spieren en gewrichten.
  • U voelt zich regelmatig benauwd.
  • U voelt een pijnlijke druk op uw borst.
  • U heeft hartkloppingen.
  • U heeft pijnklachten in uw maag en buik.
  • U bent snel prikkelbaar.
  • U kunt slecht slapen.

Voor deze klachten is het vaak moeilijk om een duidelijke medische diagnose te krijgen.

Evenwicht herstellen met therapie

Bij de bovenstaande psychosomatische klachten is er een verstoord evenwicht tussen spanning en ontspanning en tussen belasting en belastbaarheid. Bij de behandeling begeleidt onze therapeut u met het herstellen van dit evenwicht.

Door de behandeling krijgt u inzicht in de oorzaak van uw klacht. Onze therapeut werkt samen met u om ervoor te zorgen dat u leert te ontspannen en dat u zich bewust wordt van uw ademhaling en uw lichaam. Als gevolg hiervan wordt uw belastbaarheid vergroot en voelt u zich gezonder.

Ontspanningstherapie

Wij bieden in onze praktijk ontspanningstherapie aan. Dit zijn gerichte fysiotherapeutische oefeningen, waarmee u beter leert te ontspannen en waarmee uw spanningsklachten minder worden.

Therapie bij hyperventilatie

Als u wel eens hyperventileert, kunt u deze aanvallen door middel van oefeningen beter onder controle krijgen. Onze fysiotherapeut biedt hiervoor oefeningen aan die gericht zijn op de gespannen ademhaling. Ook bij langdurige hyperventilatie kunnen deze oefeningen effectief zijn.

Voordat de behandeling van hyperventilatie begint, nemen we een anamnese af en moet u een aantal vragenlijsten invullen. Hierna kunnen wij in kaart brengen of uw klachten inderdaad verband hebben met hyperventilatie. U kunt contact opnemen met uw huisarts of u kunt direct (zonder verwijsbrief) bij ons terecht.