Golferselleboog

Een golferselleboog (mediale epicondylitis) is een ontsteking aan de binnenkant van de elleboog. Deze ontsteking ontstaat doordat de buig- en onderarmspieren overbelast zijn en te hard aan de aanhechtingsplaats bij de elleboog trekken. Dit veroorzaakt een zeurende en chronische pijn.

Oorzaken en symptomen van een golferselleboog

Niet alleen golfers, maar bijvoorbeeld ook tennissers, pitchers (bij honk- en softbal), sportklimmers en tegelzetters kunnen last krijgen van een golferselleboog. De oorzaak is in de meeste gevallen overbelasting. U voelt dan vaak één of een combinatie van de volgende symptomen:

• Pijn aan de binnenkant van uw elleboog;
  • Pijn als u uw arm buigt en uw onderarm naar binnen draait;
  • Pijn bij onderhands tillen;
  • Pijn als u in uw vuist knijpt of iemand een hand geeft;
  • Een drukkende pijn op of onder het binnenste botuitsteeksel van uw elleboog;
  • U kunt uw elleboog niet volledig en pijnloos strekken of buigen;

De arts stelt na onderzoek vast of er bij u sprake is van een golferselleboog. Een golferselleboog wordt vaak aangemerkt als een vorm van CANS.

Behandeling van een golferselleboog

In eerste instantie kunt u de pijnlijke en soms opgezette plek koelen met behulp van ijs. Zorg er wel voor dat u dit steeds maximaal 20 minuten achter elkaar doet en dat het ijs niet direct in contact komt met uw huid. Anders loopt u kans dat uw huid en het onderliggende weefsel bevriezen. Soms kan het dragen van een brace verlichting bieden.

Ontstekingsremmende pijnstillers zijn op korte termijn effectief om de pijn te verminderen. Om een golferselleboog te voorkomen, moet u ervoor zorgen dat uw armspieren niet overbelast raken. De fysiotherapeut kan u helpen om uw armspieren hiervoor te trainen. Pas als dit niet werkt, kunt u een operatie overwegen. Zo’n operatie is echter geen garantie dat u van uw klachten afkomt.

Voor meer informatie kunt u kijken op de website www.golfarm.nl.

info@fysioboterenbrood.nl